Montec ja Dope Snow – kaksi laskettelu- ja lautailuvaatealan johtavaa nimeä. Niillä on sama emoyhtiö, mutta niiden vaatteet eroavat toisistaan niin tyyleiltään, ominaisuuksiltaan kuin käyttötarkoituksiltaankin. Tutustu Montec vs Dope Snow -vertailuumme alla.
Jos olet lasketellut tai lautaillut viimeisten muutamien vuosien aikana, olet varmasti bongannut rinteessä sekä Montecin että Dope Snow’n takkeja ja housuja. Kiitos tunnistettavien tyyliensä, katseen vangitsevien värivaihtoehtojensa ja joka laskumaastojen seikkailut mahdollistavien suorituskykyjensä, on niitä vaikea olla huomaamatta. Olet ehkä saattanut kuulla niiden olevan osa samaa brändiä. Tämä ei ole aivan totta, joskin ne jakavat saman emoyhtiön. Tutustutaanpa näihin kahteen tuotemerkkiin sekä siihen, kuinka ne eroavat toisistaan!
Dope Snow’n kohderyhmä on ehdottomasti enemmän laskettelukeskuksen rinteissä ja snow parkeissa viihtyvät laskettelijat ja lautailijat. Vaikka Dopen varusteet on ehdottomasti varusteltu myös offareille ja laskettelukeskuksen ulkopuolisille rinteille sopiviksi, ovat merkin vaatteet suunniteltu ennen kaikkea supermukaviksi, tyylikkäiksi ja valmiiksi suoriutumaan hyppyrilinjoista ja pitkistä hoidetuilla rinteillä vietetyistä päivistä.
Mitä Montecin valikoimaan tulee, tekee sen tarjoama suurempi, 20 000 mm:n vedenpitävyysarvo siitä ideaalin shreddaukseen niin keskuksen rajojen sisä- kuin ulkopuolellakin. Jos syvempien puuterien jahtaaminen ja koskemattomien linjojen vetäminen ovat juttusi, ovat Montecin varusteet täydellinen valinta. Toki ne näyttävät yhtä upeilta myös jibbaillessasi parkissa tai pommittaessasi rinnekoneen jälkiä.
Dopen rento ja värikäs tyyli erottuu helposti rinteessä ja koko valikoiman istuvuudet ovat kauttaaltaan väljemmän mallisia. Tietyt valikoiman takit ja housut ovat leikkauksiltaan retrohenkisen laatikkomaisia. Takeissa tämä tarkoittaa ekstratilavuutta ja hieman muita brändejä lyhyempiä helmalinjoja. Housuissa retrotyyli näyttäytyy koko mitaltaan leveämpinä lahkeina.
Montecin väriblokeilla ja paneeleilla varustettua tyyliä korostavat yleensä jyrkkiä kontrasteja luovat mustan ja värikkäiden kankaiden yhdistelmät, jotka erottuvat joukosta missä ikinä lasketkin. Niillä on kenties hieman vakavampi ilme, mikä vain korostaa mallien sopivuutta takamaastoihin. Mitä istuvuuksiin tulee, ovat ne tilavia, maksimoiden liikkumisen vapauden olematta kuitenkaan liian väljiä tai raskaita.
Dope Snow sai alkunsa vuonna 2008 Ruotsissa. Ajatuksena oli luoda brändi, joka näyttäisi rennommalta ja hauskemmalta kuin monet ilmeiltään paikoilleen jämähtäneet eurooppalaiset brändit – kuitenkin täynnä sellaisia teknologisia ominaisuuksia ja suorituskykyä, joilta niiltä saattoi odottaa. Tämä lähestymistapa vetosi Dope Snow’n asiakaskuntaan ja sen suosio lähti räjähdysmäiseen nousuun. Sittemmin brändi on keskittynyt kehittämään tuotteidensa laatua ja suorituskykyä, tulosten puhuessa puolestaan. Miljoonat laskijat ympäri maailman valitsevat Dope Snow’n tuotteita suunnatessaan rinteeseen joka talvi (ja joskus myös kesäisin!).
Montec kehitettiin Dope Snow’n sisaryhtiöksi ja perustettiin vuonna 2016 hieman vakavammalla ja takamaastoihin fokusoituneemmalla tyylillä. Se kohotti alan standardeja tuotteillaan, joiden tarkoituksena oli selviytyä Pohjois-Amerikan markkinoiden ankarammissa ilmasto-olosuhteissa. Montec ryhtyi kehittelemään tuotteita, jotka suoriutuivat kunnialla alueen kylmemmistä sääoloista, syvemmistä puuterikentistä ja jyrkemmistä maastoista – ja tämä lähtökohta oli se, joka muokkasi lopulta Montecin siksi brändiksi, jona se nykyisin tunnetaan.
Sekä Montec että Dope Snow käyttävät tuotteissaan omia talon sisällä kehiteltyjä vedenpitäviä kalvoja. Montecin 20 000 mm:n vedenpitävyys- ja 20 000 g:n hengittävyysarvon tarjoava kalvo on nimeltään SHIELD-TEC. Dope Snow’n vastaava DRY Tech -kalvo on vedenpitävyysarvoltaan 15 000 mm ja hengittävyydeltään 15 000 g. Molempien brändien tuotteissa käytetään myös PFOAS-vapaita DWR-käsittelyjä ja Comfortemp®-eristystä. Täysin teipatut saumat tarjoavat puolestaan suojaa luonnonvoimilta kaikissa sääolosuhteissa.
Mitä muihin ominaisuuksiin tulee, löytyy molemmilta brändeiltä myös säädettäviä ja hupun kanssa käytettäväksi sopivia huppuja, ranteiden lumilukkoja, media- ja hissilipputaskuja, runsaasti säilytystilaa sekä strategisesti sijoitettuja vedenpitäviä vetoketjuja – helmojen säädettävyyttä ja lumilukkoja unohtamatta.
Dope Snow ja Montec tarjoavat molemmat laajan valikoiman laskettelu- ja lumilautailuvarusteita, mukaan lukien takkeja, housuja ja haalarihousuja sekä eristettyinä että eristämättöminä versioina. Valikoimista löytyy myös rukkasia, hanskoja, pipoja ja tuubihuiveja. Molemmilta brändeiltä löytyy myös aluskerrastoja ja fleecejä, Dopen tarjotessa näiden lisäksi myös t-paitoja, huppareita ja laskettelusukkia.
Sekä Montec että Dope Snow ovat sitoutuneet noudattamaan vastuullisia ja kestävän kehityksen mukaisia käytänteitä. Molemmat brändit ovat bluesign-järjestelmäkumppaneita, mikä tarkoittaa käytännössä tiukkoihin ympäristö- ja jätekäytänteihin sitoutumista koko tuotteen elinkaaren ajan aina käytetyistä raakamateriaaleista valmistusprosessiin asti.
Bluesign® on vaatealan vastuullisuuskäytänteiden kansainvälinen johtaja ja molemmat brändit kantavatkin valikoimissaan ylpeinä sen myöntämää sertifikaattia. Tämän lisäksi kaikki Montecin ja Dopen tuotteet ovat PFOA- ja PTFE-vapaita, eivätkä sisällä muitakaan haitallisia kemikaaleja. Ne käyttävät tuotannossaan myös niin paljon kierrätettyjä ja kierrätyskelpoisia pakkauksia kuin mahdollista, vähentäen muovin käytön mahdollisuuksien mukaan minimiin.
Montec ja Dope Snow ovat molemmat ruotsalaisia merkkejä, joiden päämajat sijaitsevat Göteborgissa.
Montecin ja Dope Snow’n omistaa sama yhteinen emoyhtiö, Ridestore. Yritysten johtaminen sekä tuotesuunnittelu ja -kehitys tapahtuvat kaikki saman katon alla päätoimistossa.
Montec ja Dope Snow ovat molemmat suoraan kuluttajille tuotteita myyviä nettikauppoja, hoitaen itse varastoinnin ja toimitukset. Ridestore ylläpitää omia varastojaan ja hoitaa oman jakelunsa. Se ei siis toimita tuotteita paikallisten jälleenmyyjien myymälöihin. Suoraan kuluttajille tapahtuvaan vähittäismyyntiin liittyvät säästöt yritys voi siirtää suoraan asiakkaille, mikä näkyy tuotteiden hinnoissa.
Aiheeseen liittyvää luettavaa: